kids-vision-a

Παιδική Όραση

Ένα παιδί μπορεί να αντιμετωπίζει δυσκολίες είτε οφθαλμικές είτε μαθησιακές.

Όταν λέμε οφθαλμικές δυσκολίες εννοούμε κάποιες οφθαλμικές δυσλειτουργίες στο σύστημα της διόφθαλμης όρασης.

Με τον όρο μαθησιακές δυσκολίες αναφερόμαστε σε δυσκολίες μάθησης που αντιμετωπίζει κάποιο παιδί κατά την σχολική περίοδο, είτε αφορά την ανάγνωση, είτε την αντιγραφή είτε κάποια άλλη εργασία.

Εδώ αξίζει να σημειωθεί πως έρευνες έχουν δείξει ότι 1 στα 4 παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες αντιμετωπίζουν μόνο κάποιο πρόβλημα στην  όρασή τους.

Τέτοιες δυσκολίες μπορεί να είναι ανεπάρκεια σύγκλισης, ανεπάρκεια προσαρμογής, ανακρίβεια στις οφθαλμικές κινήσεις κ.ά.

Είναι σαφές λοιπόν πως αν ένα παιδί αντιμετωπίζει κάποια από τις παραπάνω δυσκολίες ή συνδυασμό αυτών τότε σίγουρα δυσκολεύεται πολύ στο σχολείο! Το πιο πιθανό είναι αυτό το παιδί να εγκαταλείψει την προσπάθεια και να στραφεί σε άλλες ασχολίες όπως το παιχνίδι με κίνδυνο να χαρακτηριστεί ως παιδί με μαθησιακές δυσκολίες ή με διάσπαση προσοχής!

Το παιδί αυτό σίγουρα μπορεί να βοηθηθεί και να έχει καλύτερες σχολικές επιδόσεις!
 

 

Συμπτώματα

Κάποια συμπτώματα που προκαλούνται από την δυσλειτουργία της όρασης και μπορεί να παρατηρήσετε είναι:
 
– Θολή όραση για μακριά ή για κοντά, 
– γούρλωμα ή κλείσιμο ματιών,
– έντονο τρίψιμο ματιών,
– δυσκολία παρακολούθησης ενός στόχου,
– να χάνει λέξεις ή σειρές κατά την ανάγνωση,
– δυσκολία και λάθη αντιγραφής από τον πίνακα,
– προβλήματα ορθογραφίας, 
– αντιστροφές ή παράλειψη γραμμάτων,
– όταν γράφει γέρνει το κεφάλι από την μια μεριά,
– χρησιμοποιεί το δάχτυλο στην ανάγνωση,
– πηδάει ή επαναλαμβάνει γραμμές στην ανάγνωση,
– κουνάει υπερβολικά το κεφάλι όταν διαβάζει,
– κάνει συλλαβιστή ανάγνωση,
– έχει κακό γραφικό χαρακτήρα,
– αντιλαμβάνεται τα γράμματα σαν να τρεμοπαίζουν ή να κουνιούνται,
– ξεφεύγει από την ευθεία γραμμή όταν γράφει,
– δεν μπορεί να στοιχίσει κάθετα αριθμούς στις αριθμητικές πράξεις,
– όταν διαβάζει κλείνει το ένα μάτι, έχει πρόβλημα συλλαβισμού,
– κάνει αρκετά ορθογραφικά λάθη,
– σιγοψιθυρίζει διαβάζοντας,
– παρουσιάζει  φτωχή κατανόηση και μνήμη,
– κόπωση κατά την ανάγνωση,
– δεν μένει προσηλωμένο,
– είναι αφηρημένο και ανυπάκουο,
– εγκαταλείπει γρήγορα την προσπάθεια,
– διπλωπία,
– μειωμένη απόδοση,
– κάνει λάθη απροσεξίας,
– ασθενή αντίληψη,
– δυσκολία συγκέντρωσης,
– μειωμένη φαντασία,
– μειωμένη αντίληψη του χώρου,
– δυσκολία εκτίμησης βάθους,
– φωτοευαισθησία,
– πονοκέφαλος,
– δυσκολία σε αθλητικές δραστηριότητες.
 

Διάγνωση

Αρχικά θα πρέπει το παιδί να εξεταστεί από οφθαλμίατρο ή από παιδοφθαλμίατρο  (ανάλογα με την ηλικία του) και αφού αποκλειστεί οποιαδήποτε πιθανή παθολογία και γίνει η πρώτη εκτίμηση και διάγνωση της διαθλαστικής κατάστασης της όρασης του τότε ακολουθεί η εκτίμηση από συμπεριφορικό οπτομέτρη.

Ο οπτομέτρης έπειτα από τον οπτομετρικό έλεγχο και την αξιολόγηση των οπτικών δεξιοτήτων του παιδιού μέσα από μια σειρά από τεστ, θα εντοπίσει πιθανές δυσλειτουργίες της όρασής του. Κατά την αξιολόγηση αυτή ελέγχεται και καταγράφεται ο τρόπος που χρησιμοποιεί την όρασή του και για τις μακρινές αποστάσεις αλλά κυρίως για τις κοντινές (κατά το διάβασμα). Δηλαδή ο τρόπος που λαμβάνει μέσα από τα μάτια του τις πληροφορίες καθώς και ο τρόπος που τις επεξεργάζεται!

 

Πώς βοηθάει το Vision Training

Βάση όλων των παραπάνω διαμορφώνουμε στην συνέχεια  ένα εξατομικευμένο πρόγραμμα Vision Τraining μέσα από το οποίο θα δείξουμε στο παιδί έναν διαφορετικό και πιο αποτελεσματικό τρόπο για να χρησιμοποιεί την όρασή του. Δεδομένου ότι ο τρόπος που χρησιμοποιούμε την όρασή μας επηρεάζει το πώς διαβάζουμε, το τι θυμόμαστε καθώς και το τι κατανοούμε, μέσα από το πρόγραμμα επανεκπαιδεύσουμε το σύστημα μάτι – εγκέφαλος να λειτουργεί και να επεξεργάζεται διαφορετικά τις εισερχόμενες πληροφορίες, με τρόπο πιο αποδοτικό και χωρίς κούραση, δυσανασχέτηση, και συμπτώματα.
 

 
Μέσα από το Vision Training μπορούν να βοηθηθούν παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες ή δυσλεξία, με διάσπαση προσοχής, με υπερκινητικότητα ή παιδιά που βρίσκονται στο φάσμα του αυτισμού. Αυτό που προσπαθούμε να κάνουμε είναι να βοηθήσουμε την σωστή ανάπτυξη της όρασής τους, με σκοπό την αλλαγή της συμπεριφοράς τους και κατ’επέκταση την βελτίωση της σχολικής τους απόδοσης. Δηλαδή δεν θεραπεύονται αυτές καθαυτές οι καταστάσεις.